Wymiana płynów ustrojowych

26-08-2020

Wymiana płynów w pojeździe (nie tylko oleju silnikowego) w określonych interwałach czasowych jest niezbędną czynnością dla wszystkich, którzy chcą długo i bezpiecznie eksploatować swój pojazd.

O konieczności wymiany oleju w silniku wiedzą niemal wszyscy kierowcy. Wymiana taka powinna następować co 10-15 tys. km. albo co roku. O wymianie oleju w skrzyni automatycznej (interwał zależny od producenta) posiadacze automatów też zwykle wiedzą. A co z resztą?

Pozostając w temacie oleju pozostaje nam jeszcze olej w przekładni manualnej. Część fachowców twierdzi, że w manualu to oleju się nie wymienia. Nie jest to jednak prawdą, bo zużywa się on i traci z czasem swoje właściwości jak każdy inny olej. Dobrą praktyką jest wymiana oleju w manualu co 60 tys. km.

Płyn hamulcowy to kolejny płyn ustrojowy w hierarchii ważności wymiany. W procesie starzenia traci swoje właściwości, staje się higroskopijny, a co za tym idzie zmniejsza skuteczność hamowania. Należy wymienić go co dwa lata lub co ok. 50 tys. km. aby utrzymać ten najważniejszy chyba system w należytej sprawności.

Płyn chłodniczy również należy wymieniać podobnie jak płyn hamulcowy co dwa lata.

Wymiany wszelkich płynów należy dokonać zawsze w specjalistycznym warsztacie takim jak Szweda Auto Naprawa, który oprócz profesjonalnej wymiany zajmie się także ekologiczną utylizacją starego płynu.

Top